Het mooie, vriendelijke en zonnige Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Fiona Dongen - WaarBenJij.nu Het mooie, vriendelijke en zonnige Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Fiona Dongen - WaarBenJij.nu

Het mooie, vriendelijke en zonnige Laos

Blijf op de hoogte en volg Fiona

10 April 2014 | Laos, Don Det Tok

Nu ik zo ongeveer 24 uur onderweg ben met de bus en boot heb ik even mooi de tijd om een nieuw reisverslagje te maken. M'n laatste reisverslag was in Sukhotai en ik ben nu onderweg naar het zuiden van Laos dus natuurlijk heb ik weer veel om over te schrijven. Toch betrap ik me erzelf op dat ik me afvraag wat er allemaal gebeurd is en waar ik precies ben geweest. Ik ben de dagen al kwijt en heb niet helemaal meegekregen dat de zomertijd was ingegaan, wat volgens mij alleen maar betekend hoe goed ik het naar mijn zin heb! Laos is prachtig en de mensen zijn onwijs vriendelijk!

Maar goed, vanuit Sukhotai zijn Loes en ik samen door gegaan naar Chang Mai. Ook hebben we daar karlien ontmoet, een ander NLse meid die we ook door het forum hebben leren kennen. Met nog een canadees hippie meisje zijn we naar de nightmarket geweest (waar je werkelijk alles kunt kopen!) En 's avonds weer op stap met meerdere mensen uit t hostel. Het was erg gezellig maar de volgende ochtend zou ik in m'n eentje door gaan richting Laos. Ik voelde me weer net even als op schiphol, alleen dus. Wat natuurlijk weer nergens voor nodig was, in de bus naar de grensovergang had ik al een Australische meid leren kennen die ik waarschijnlijk nog ga tegenkomen in Laos en twee jongens die net als ik met de slowboat van twee dagen naar Luang Prabang zouden gaan. Met hen heb ik t/m luang Prabang opgetrokken. We zij o.a. naar de prachtige Kuang Si watervalletjes gegaan (zie foto's facebook) en het niet te vergeten: bowlen! Ja bowlen ja, dit vraagt vast en zeker om uitleg dus bij deze. In Laos sluiten alle barretjes voor twaalf uur wat voor de meeste betekend dat de sfeer er net helemaal goed in zit. Gelukkig sluit de bowlingbaan later, waar dus iedereen naar toe gaat. Voor jullie beeldvorming; een soort jaren '70 film waar de uitgaansgelegenheid de bowlingbaan is. Ik moet zeggen dat ik niet beter in bowlen word na wat biertjes, helaas. Verder heb ik een dagje geholpen bij een olifantenfarm. Ik wilde graag iets met olifanten doen maar zeker geen touristisch iets waar de olifanten slecht behandeld worden. Zo kwam ik bij het Mahout centre terrecht. Een onwijs gave ervaring, van het eten geven tot het zwemmen/ douchen met de olifant in de rivier. Zie hiervoor ook foto's op facebook. Het avondeten is ook een hele belevenis in Luang Prabag, op de nightmarket, voor 10000 kp (0,90 cent) mocht je alle typische gerechten proberen uit Laos. Erg lekker! Natuurlijk heb ik ook een lao massage uitgeprobeerd. Toen ik naar mijn idee wel door een erg jong meisje werd gemasseerd een gesprekje met haar aangegaan. Ze was 15 jaar oud en nog nooit naar school geweest omdat haar ouders daar geen geld voor hebben. Zij en haar zussen werken dus als masseurs. Het beetje engels wat ze sprak had ze geleerd van mensen die voor een massage kwamen. Na mijn massage ben ik nog gebleven om haar wat engelse woorden te leren en het met haar te oefenen, erg leuk!

Na een aantal dagen in Luang Prabang ben ik door gegaan naar Vang Vieng, wat bekend staat om het tuben op de rivier. In de bus twee leuke zwitserse meiden leren kennen die al een tijdje aan het reizen waren met drie jongens, uit Brazilie en Engeland. Met z'n zessen opzoek gegaan naar een hostel en deze keer geen dorm! Wat een luxe, eigen badkamertje en geen mensen die midden in de nacht binnen komen lopen!:-) Verder vooral niet te lang in Vang Vieng gebleven, veel draait hier om de 'happy' menu's. Happy pizza, happy cocktail, van mushrooms tot weed, werkelijk alles kon daar. Het tuben was wel erg leuk, maar ook daar gaat het voornamelijk om de gratis shots. Je zou bijna vergeten hoe mooi de omgeving was, op de rivier tussen alle mooie natuur en bergen. Na twee dagen afscheid genomen van de zwitserse meiden, die ik waarschijnkijk weer ga zien in Indonesië en met derest door naar de 4000 islands! Maar eerst de rit er naar toe, eerst met de bus naar de hoofdstad Vientanne, vanuit daar de sleepersbus naar Pakse en dan met bootje naar een van de eilandjes.

Inmiddels ben ik al weer drie dagen in Don Det, 4000 islands, en heb ik nog steeds m'n blog niet online gezet. Wifi is hier dan ook erg slecht. Het voordeel is dat ik gelijk de afgelopen dagen erbij kan zetten. Dus, na een reis van 24 uur aangekomen in Don Det. Een klein eilandje maar heel 'schattig'. Mensen wonen hier allemaal in houten hutjes, en leven hier als boeren met hun eigen stukje grond en kippen en zwijnen en/of magere koeien. De mensen zijn erg vriendelijk, mocht gewoon gebruik maken van de wc tijdens een fietsttochtje en roepen continu 'sabaidee' (hallo, goedendag) en zwaaien. Veel kinderen werken hier dan ook op het land, alleen als er genoeg geld is gaan zij naar school. Ik ben van mening dat het boedisme goede dingen brengt in een land. Mensen gaan er van uit dat alles wat zij geven je een keer terug gaat krijgen, wat naar mijn idee veel goeds brengt, mensen hebben veel voor elkaar over en vragen er niks voor, het hoort bij hun geloofsovertuiging. Maar er zijn nog steeds kinderen die dus niet naar school kunnen, terwijl er onwijs veel geld in alle mooie tempels wordt gestoken. Naar mijn idee zou dat anders verdeeld kunnen worden.Verder hebben we een dagje een kayak tour gedaan door de 4000 islands met een bezoek aan 1 van de grootste watervallen van Azië, waarvan ik even de naam niet meer weet. Ook hebben we tijdens de kayaktour de Irrawady dolphin gespot! Dat is een zoetwater dolfijn met platte neus. Verder ben ik onwijs verbrand(38 graden op het water in de volle zon, kan geen zonnebrand tegenop...) en heb ik er spierpijn van,  maar het was een super toffe dag!

Morgen ben ik van plan naar Kratie in Cambodja te gaan. In de lonely planet zojuist gelezen dat ze bezig zijn met projecten met hostfamily's, lijkt me erg leuk!

Liefs (een roodgekleurde) Fiona, die het eerste land van haar avontuur er al bijna op heeft zitten

  • 10 April 2014 - 11:21

    Anouk:

    Heerlijk om weer iets van je te lezen lieverd!
    Klinkt allemaal super mooi en gezellig!
    Xxxx

  • 10 April 2014 - 12:33

    Jesper:

    Klinkt allemaal heel nice! Lekker lange ritten maken in Laos is een ervaring op zich niet waar? ;-)

    Enjoy Cambodia! 'First they killed my father' = must read!

    xx

  • 10 April 2014 - 12:41

    Arco:

    Weer een leuk verslag Fioon.
    Jij vermaakt je best daar in Laos.
    Nog veel plezier daar , groetjes Arco.

  • 10 April 2014 - 13:27

    Riet:

    fiona
    ik lees dat je een prachtige reis aan het doen bent
    geniet er van Leuk om die verslagen te lezen.
    heel veel groetjes
    tante Riet

  • 10 April 2014 - 21:53

    Lina:

    Geweldig stoere zus. Ben jaloers, genietse! Kus!!

  • 11 April 2014 - 09:41

    Merel:

    He fioontje!!!
    Wat leuk om dit verhaal te lezen..en wat leuk dat je het zoo naar je zin hebt!!
    Echt bijzonder en mooi wat je allemaal ziet en meemaakt..
    Tot snel fiona! X misje en veeeeel plezier nog
    We spreken elkaar xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fiona

Actief sinds 17 Sept. 2013
Verslag gelezen: 1151
Totaal aantal bezoekers 6446

Voorgaande reizen:

22 Maart 2014 - 26 Juli 2014

backpacken Zuid-Oost Azië

02 November 2013 - 22 December 2013

Vrijwilligerswerk en reizen in Ecuador

Landen bezocht: